ADHD-lapsen käyttäytyminen on hyvin impulsiivista, lyhytjänteistä ja levotonta. Saadakseen lapsi työskentelemään, täytyy ympäristön olla rauhallinen ja vähävirikkeinen. Ohjeita tulee toistaa useasti tarvittaessa. Tehtävä on suhteellisen helppo ja ohjeistus on yksinkertainen, joten lapsi saa onnistumisen kokemuksia.
Aloitus
Valitse lapsen kanssa paksu loimilanka ja kudontalanka, tai patalapun teko onnistuu myös yhdestä paksummasta langasta.
Aseta loimilankoja pariton määrä ApuSylvin päälle sopivan harvaan. Aseta rimat kiinnittämään langat paikoilleen. Tarvittaessa voit tiukentaa ApuSylvin kuminauhoja kaksoisnappia siirtämällä ja tukea riman pysyminen muutamalla nuppineulalla riman alapuolelta.
Toinen vaihtoehto on kiinnittää loimilangat nuppineuloilla ApuSylviin, onnistuu yhdellä langalla ja päättelytyö on yksinkertaisempaa..
Ohjeista ja näytä
Pyydä lasta laittamaan lanka ison neulan silmään, näytä tehtävä, mikäli se ei onnistu ohjeistuksilla. Näytä alkuun kutominen yksinkertaisesti alta- päältä vuorotellen. Tarkkaile lapsen käsi-käsi ja silmä-käsiyhteistyötä ja kehonhallintaa . Mikäli tehtävä ei ohjeistuksella onnistu, näytä itse. Toista ohjetta tarvittaessa.
Toinen kerros samalla tavalla alta-päältä, onnistuuko molemmilla käsillä vai tarvitseeko ApuSylvi kääntää toisin päin joka kierroksella. Voit myös arvioida asiakkaan asentoa, työskentelytapaa, toiminnanohjaustaitoa.
Viimeistely ja arviointi
Kun kudetta on tullut noin neliön verran, voit irrottaa työn ApuSylvistä ja päätellä solmimalla langanpäät, päättelemällä langanpätkät neulan avulla.
Tämän tehtävän avulla arvioit asiakkaan moninaisia taitoja ja voit jatkossa harjaannutta taitoja ApuSylvin avulla myös muissa tehtävissä.
